Automatizovaná budoucnost

Cílem společnosti 4IGV je pomáhat řešit zákaznické požadavky v oblasti  sofistikovanějšího transportu zboží v jejich interní logistice. Za poslední léta firma posunula hranice v sektoru logistiky a výroby na úroveň komunikace s umělou inteligencí, jak nám sdělil její generální ředitel Marek Maťovčík.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Je dnes více požadavků ze strany zákazníků na vyšší úroveň skladování a sofistikovanější distribuci materiálů?

Ano, moderní sklady současnosti nejsou jen o regálech a vysokozdvižných vozících, dnes se v nich pohybují stále dokonalejší automatizovaná řešení a sofistikovanější manipulační technika. Konkrétní pohled na inteligentní skladovací systém přináší náš automatický vertikální systém Modula, který patří mezi „chytré“ řešení skladování s využitím softwaru WMS Premium. Ten řeší nejen to, co je v automatickém skladu, ale také bezpečnost zboží, maximalizuje kapacitu na minimální podlahové ploše, šetří místo i čas operací, zvyšuje efektivitu, snižuje rizika a propojuje software s ERP pro plnou komunikaci.

Jak se v prostředí logistiky uplatní AMR a IGV (inteligentně naváděná vozidla)?

Automatizované technologie pro manipulaci představují velmi širokou oblast, která se rychle rozvíjí. Dosud tato technologie vyžadovala lidskou obsluhu, nyní to již není zcela pravda. Stále více strojů se pohybuje mezi regály bez lidského zásahu a provádí řadu činností na základě pokynů skladového systému, a to buď samy, nebo ve spolupráci s lidmi. Nástup robotů manipulujících s předměty představuje v některých ohledech vrchol automatizace skladů, ale nastává nová éra rozšiřování kolaborativních robotů.

Námi dodávaná technologie autonomní manipulace Agilox umožňuje přepravovat zboží na základě požadavků skladu nebo výroby. Při své autonomní činnosti projíždějí bezpečně kolem lidí, při jiné činnosti zas s lidmi spolupracují.

Díky inteligentnímu systému Swarm Agilox lze IGV jednoduše integrovat pro dočasné použití v jiné pobočce.

Robotizace, to jsou především lidé, odborníci na programování, na údržbu apod. Každé software je něčím specifické, například, jak rychle se robot dokáže rozhodnout, aby splnil zadaný úkol co nejrychleji. Třeba IGV Agilox se naviguje pomocí map uložených ve své paměti a disponuje všesměrovými koly, což mu umožňuje se otáčet na místě. Nepotřebuje reflektory, značky na zdech ani na zemi – využívá aplikaci softwarové platformy X-Swarm pro všestrannou flexibilitu.

Když například pracovníci ve výrobě potřebují dodat materiál ze skladu, přivolají si Agilox pomocí PDA zařízení a čarového nebo jiného kódu, který obsahuje informace potřebné k tomu, aby autonomní vozík dokázal ve skladu lokalizovat daný materiál. Robot materiál automaticky naloží z předem určené pozice pomocí nadstavbového systému a přiveze na výrobní linku. Díky bezpečnostním senzorům je celá operace velmi bezpečná pro ostatní zaměstnance.

Kterým směrem se bude ubírat další vývoj?

Při spolupráci lidí a robotů se otevírají nové možnosti řízení jejich vzájemné kooperace. Kombinované procesy umožňují řešit problematiku vzájemné zastupitelnosti. Když třeba nastane situace, která bude obtížně proveditelná pro člověka, vyřeší ji robot a opačně. Nicméně v případě kombinovaných systémů člověk-robot je třeba prioritně se zabývat i otázkami bezpečnosti.

Díky našemu inteligentnímu systému Swarm Agilox může být první vozidlo AMR integrováno do prostředí výroby s uvedením do provozu za méně než dvanáct hodin, každé další pak za pouhých 15 minut. To znamená, že Agilox lze přemístit i pro dočasné použití v jiných divizích nebo pobočkách firmy. Uvedení do provozu zvládne i personál firmy.

S jakými výzvami se musíte „poprat“ a co nové zařízení přineslo?

Často se setkáváme s tím, že výroba a logistika nefungují v kooperaci, protože se nejprve řeší výroba a až poté logistika. Mnohokrát se objevuje rozpor. A právě to se snažíme změnit, abychom našli konsenzus, který by vyhovoval oběma požadavkům prostředí. Zavedení takového robotického prostředí a práce s lidmi vyžaduje určitou úroveň porozumění. To se daří také díky sofistikované softwarové technologii X-Swarm. Zakázky jsou přenášeny prostřednictvím sítě WLAN přímo do IGV nebo AMR, které si je pak mezi sebou rozděluje. V závislosti na řadě parametrů se zcela autonomně rozhodne, které vozidlo zakázku přijme. Cílem je každou trasu nákladově a časově optimalizovaným způsobem zajistit k efektivní přepravě.

K určení optimální trasy se používají údaje o okolním prostředí ze všech dopravních systémů. Díky integrované inteligenci Swarm ve vozidlech není nutné zadávat práci systémům vyšší úrovně. Je tedy možné sledovat obsazenost parkovacího místa pomocí senzorové techniky a automaticky spouštět příkazy k zásobování.

– Dušan Šutka, vydáno v časopisu TECHMAGAZÍN

Mohlo by vás zajímat...

V provozu společnosti Greiner Packaging v Louce u Litvínova, kde jsou technologií K1 vyráběny plastové obaly, zejména kelímky pro potravinářský průmysl, se...